Nieuws

Eindprojecten postgraduaat Meertaligheid

Alle eindprojecten van het postgraduaat Meertaligheid werden gebundeld op één, vrij toegankelijke pagina! Benieuwd naar wat er de voorbije jaren ontwikkeld is?

Lees de nieuwsbrief van november 2022

Articulatietherapie bij een cliënt met een cochleair implantaat, hoe doe je dat? En waarom is een goed gehoor zo belangrijk? Wat als je kleuter stottert? Helpt de thuistaal meertalige kinderen om Nederlands te leren? En hoe kan je als leerkracht de taalrijkdom van je leerlingen benutten? Je leest het allemaal in deze nieuwsbrief.

Databank meertalige logopedisten

Ben je op zoek naar een meertalige logopedist? Raadpleeg dan vanaf nu de databank van meertalige logopedisten in Vlaanderen en verwijs cliënten gericht door naar een logopedist met kennis van de moedertaal.

Protocol diagnostiek dyslexie hoger onderwijs

Krijg jij soms een vraag naar diagnostiek bij studenten uit het hoger onderwijs? Gebruik dan het protocol diagnostiek van dyslexie in het hoger onderwijs, ontwikkeld aan KU Leuven. Onze Test voor geautomatiseerd spellen bij jongvolwassenen (TASP) maakt er deel van uit!

Lees de nieuwsbrief van mei 2022

Hoe vergroot je het ziekte-inzicht bij een cognitieve communicatiestoornis? Hoe herken je meertalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis? Wat hebben leerlingen met nood aan taalsteun precies nodig? Is elke stotterbehandeling bij kleuters effectief? Je leest het allemaal in deze nieuwsbrief!

Protocol taaldiagnostiek bij meertalige kinderen

Hoe weet je of een meertalig kind een taalontwikkelings-stoornis heeft of een blootstellingsachterstand? Dit protocol voor taaldiagnostiek bij meertalige kinderen tussen 4 en 6 jaar oud helpt logopedisten om het onderscheid te maken.

Lees de nieuwsbrief van februari 2022

Heeft fopspeengebruik een impact op de spraakontwikkeling? Wat weten we over koorzingen? Hoe help je leerkrachten bij de doorverwijzing van meertalige leerlingen? Wat houdt het nieuwe onderzoeksproject TeleLAC-12 in? Je leest het allemaal in deze nieuwsbrief!

Stappenplan voor meertalige leerlingen

Heb je een meertalige leerling met taalproblemen in de klas en wil je weten of hulp van een logopedist nodig is? Volg dan dit stappenplan! Via drie korte vragen kom je te weten welke begeleiding je leerling nodig heeft.

Lees de nieuwsbrief van oktober 2021

Hoe behandel je stemklachten bij COVID-19-patiënten? Hoe gebruik je voorleessoftware in de klas? Helpt de BalanceBelt om evenwicht te bewaren? Waaruit moet je diagnostisch onderzoek bestaan bij een persoon die stottert? Je leest het allemaal in deze nieuwsbrief.

Richtlijn voor assessment van stotteren

Samen met een groep van 12 internationale clinici en onderzoekers publiceerde Kurt Eggers een consensusrichtlijn voor assessment van stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen.

Praktijkgids voor effectieve taalondersteuning

Hoe creëer je een effectief taaltraject op school? Onze gratis praktijkgids geeft een praktisch overzicht van wat de wetenschap over taaltrajecten vertelt. Je krijgt de best onderbouwde internationale inzichten én concrete, inspirerende praktijken uit binnen- en buitenland.

Nieuwsbrief mei 2021

Kan een meertalige opvoeding stotteren uitlokken? Wat weten koorzangers over hun stem? Is er een link tussen gehoorverlies en dementie? Je leest het allemaal in deze nieuwsbrief!

Bekijk ons vormingsaanbod voor 2021-2022

Het nieuwe vormingsaanbod van de opleiding Logopedie en Audiologie is klaar. We stelden een gevarieerd programma van postgraduaten, cursussen, symposia en studiedagen samen. Ben je benieuwd naar het volledige aanbod? Neem een kijkje op de website of lees de vormingsbrochure.

Nieuwsbrief februari 2021

Wat doe je als kinderen getallen omkeren? Heeft temperament een invloed op stotteren? Hoe vermijd je gehoorschade bij jongeren? Hoe spoor je een TOS op bij meertalige kinderen? In deze nieuwsbrief onderzoek & dienstverlening vind je alle antwoorden!

Persaandacht leerachterstand en covid

In de pers verschenen op 1 februari enkele berichten over logopedie voor kinderen met een leerachterstand door covid. Hier lees je ons standpunt.

Nieuwsbrief oktober 2020

In deze nieuwsbrief onderzoek & dienstverlening: klasakoestiek, spraakklankonderzoek, moedertaalscreening en nog veel meer!

Nieuw onderzoeksinstrument voor spraakklankstoornissen

Zit jij ook te wachten op een nieuw onderzoeksinstrument voor spraakklankstoornissen? Maak kennis met het SpraakKlankOnderzoek (SKO)! Een samenwerking van Sig vzw met alle Vlaamse opleidingen logopedie.

Screen de moedertaal met de ALDeQ-NL

De nieuwe ALDeQ-NL is een gratis oudervragenlijst over de moedertaal(ontwikkeling) van meertalige kinderen. De vragenlijst helpt om meertalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis op te sporen. Voor logopedisten, CLB-medewerkers en (zorg)leerkrachten.

Mondmaskers en stemklachten

Aagje Dom formuleerde tips voor Radio 2 en Klasse om stem- en keelklachten te voorkomen bij het dragen van een mondmasker.

Telelogopedie: nood breekt wet!

Op 1 april vond onze eerste webinar plaats: Telelogopedie, nood breekt wet. Download onze praktische tips.

Volg ons nu ook op LinkedIn!

Wil je op de hoogte blijven van al onze onderzoeksactiviteiten? Volg ons dan op LinkedIn!